torsdag 22. april 2010

IKT i skolehverdagen

Å bruke IKT i skolehverdagen, gjør livet til læreren enklere. Det å piffe opp undervisningene med et passende youtube-klipp eller å foreta innleveringer på it`s learning med plagiatkontroll er svært nyttig. Likevel er det ogå endel utfordringer med dette med IKT i skolen. Det er tidkrevende å dra i gang dataundervisning i klasserommet. Og det er heller ikke lett for en lærer å vite hva som foregår bak elevenes skjermer i undervisningen. Dette kan være utfordringer som kan være vanskelige å takle, men det er likevel ingen grunn til å droppe databruk i undervisningen. Bruker man tid i forkant til å forberede seg, kan mye av tidssløseriet med å rigge opp dataene være ungått. Når det gjelder å kontrollere elevenes skjermer, så burde man hatt en monitor der man hadde hver eneste skjerm tilkoblet, slik at man til enhver tid kunne se hva elevene var inne på! Case closed!

2 kommentarer:

  1. Your observations regarding IKT in school are interesting. You bring up some good points regarding both the potential positive and negative aspects regarding using technology in today's classroom. The comment regarding being prepared before entering the classroom may be one of the biggest difference makers for many teachers. This not only makes it more interesting for the students (they feel as if the teacher is prepared and knowledgeable), but also reduces classroom noise and boredom....Hvem har lyst å følge med når presentasjonen tar de første 20 min å sette opp.....etter timen har begynt? Efficiency and preparedness are key!

    SvarSlett
  2. Fristende med kontroll på elevenes skjermer - men det er på (eller over?) grensa for hvor langt man kan trå inn på elevens område.

    SvarSlett